Od czego zacząć trening parkour? Zasady skutecznego treningu

Rozgrzewka i trening siłowy na zakończenie

Bardzo łatwo znaleźć podobieństwo w strukturze treningu do sportów lekkoatletycznych i gimnastycznych. Jednostka treningowa zawsze zaczyna się od rozgrzewki, na której wykonuje się ćwiczenia kształtujące. Dopiero po niej realizuje się główne cele, rozwija się zdolności motoryczne i łączy nabyte umiejętności w płynny bieg. Całość zwieńczona jest ćwiczeniami siłowymi i rozciąganiem.

Ćwiczenia kształtujące wykonuje się

  • w postaci rozgrzewki oraz gier i zabaw na ożywienie;
  • na zakończenie w treningu siłowym (te intensywniejsze i cięższe ćwiczenia), w celu wzmocnienia partii mięśni, które szczególnie biorą udział w wykonywaniu poszczególnych technik parkour (np. podciągania aby poprawić technikę Planche lub pompki na poręczach (dipy) aby poprawić technikę Monkey vault).

Należy też pamiętać, że najlepszym przygotowaniem do wykonywania danej techniki nie będzie stosowanie łatwiejszych ćwiczeń kształtujących, ale ciągłe powtarzanie problematycznej techniki i podwyższanie poziomu jej trudności. Wieloletni trening parkour niesie ze sobą bogate doświadczenie tego, jak nasz organizm reaguje na różne bodźce i objętość treningową.

 

Trening techniczny – zasady skutecznego treningu

Aby uczenie się nowych technik a następnie prawidłowe ich łączenie w płynny bieg było skuteczne, należy postępować zgodnie z tymi ogólnymi zasadami:

 

1. Ruszaj się prawidłowo – opanowanie techniki ruchu jest pierwszym ogniwem łańcucha, który umożliwia dalszy prawidłowy rozwój umiejętności w tym zakresie. Krótko mówiąc, technika to podstawa.

2. Ruszaj się często – po opanowaniu techniki należy wyrobić nawyk ruchowy poprzez powtarzanie ruchu, uwzględniając przy tym różne warunki (rodzaj przeszkody, wysokość, odległość etc.).

3. Dodawaj obciążenia – trening siłowy pozwala na stopniowe przesuwanie granic możliwości swojego ciała, poprzez operowanie tonusem, hipertrofią oraz maksymalizacją napięcia mięśniowego.

4. Ruszaj się na maksimum swoich możliwości – ostatnie ogniwo łańcucha stanowiące efekt pracy nad doskonaleniem techniki. Podstawą jest tutaj odpowiednio silna motywacja oraz pełna regeneracja organizmu.

 

Trening zawsze odbywa się ze świadomością ryzyka jakie niesie każdy skok. W wielu przypadkach stosuje się asekurację lub samoasekurację, oraz stopniowanie trudności, aby nie podchodzić do trudnych elementów bez wcześniejszego przygotowania fizycznego i mentalnego.

 

Wizerunek parkour

Parkour to stosunkowo młoda, dynamicznie rozwijająca się forma aktywności fizycznej. Bardzo szybko rozprzestrzeniła się na świecie dzięki portalom internetowym i produkcjom filmowym zawierającym zachwycające sceny akcji z wykorzystaniem technik parkour. Często błędnie określana jako sposób ucieczki przed policją lub też nielegalnym wtargnięciom na tereny prywatne stała się negatywnie postrzegana przez osoby starsze. Niestety ten negatywny obraz tworzą jednostki, które z chęci popisania się lub innych złych pobudek, podejmują się niebezpiecznych wyczynów. W rzeczywistości mają niewiele wspólnego z prawdziwym duchem parkour. Główną ideą jest „Être fort pour être utile” (fr. Być silnym, by być użytecznym). Na szczęście taki cel przyświeca zdecydowanej większości trenujących.

Powoli negatywne opinie są co raz mniej spotykane, a widok przeskakującej przez miejski murek osoby przestaje budzić zdziwienie. W Polsce w każdym większym mieście znajdują się grupy znajomych, które przez internet umawiają się na wspólne treningi. Osoby te wzajemnie się wspierają, uczą i dzielą spostrzeżeniami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *